این رسم فوتبال از راه به بیراهه خزیده ماست که دارد خوشی‌ها و خوشی آفرین‌ها را یکی از پس دیگری از مردمانش می‌ستاند تا همه را روانه منزل کند و ما بمانیم و سکوها.

گروه ورزشی مشرق، داستان لیگ 92 – 93 را باید چگونه به حافظه تاریخ بسپاریم؟ این لیگ بی در و پیکر و بدون بزرگتر را با این همه آدم های تاریخ مصرف گدشته و ورشکسته چگونه نقل کنیم برای تاریخ؟ ما مورخان این تاریخ بی اعتناییم و نقل است تاریخ را برنده ها می نویسند. ما که برنده مان هم بازنده مادرزاد است، باید چگونه نقل کنیم این تاریخ خودپسندی را؟ بنازیم به چه؟ به ضعیف ترین خط حمله تاریخ فوتبال دنیا که قهرمان شده با آماری چنین نازل؟ به مربیان محتاطی اشاره کنیم که آمار گل زده در لیگ برتر را تا سر حد جنون کاسته اند؟ به اینکه آقای گل هاي ما حتی از پس زدن یک گل در هر دو بازی هم برنیامده اند؟ باید دل خوش کنیم به کدامین آمار دلخوش کنک؟ به کدامین پدیده گلخانه ای و نه پدیده خود رو؟ دل باید به کدام زیبایی این عروس خوش کنیم وقتی قسمت بوده وصلت کنیم با عروسی بی بهره از تمام زیبایی ها، تند مزاج و بد اخلاق و بی هنر؟

این لیگ ماست ... عروس است یا عجوزه؟ هیچ كدام ... به عروس فرنکنشتاین می ماند انگار ... ناقص الخلقه و هیولاوش ... این تاریخ خودپسندی را باید چگونه یادگار بگذاریم برای نسل های بی تفاوت بعدی که بازی هاي روز اروپا را در گوشی های موبایل خود تماشا خواهند کرد و برای این لیگ بدون هنر تره هم خرد نخواهند کرد ... چه باید بکنیم ما مورخان بی جیره و مواجب و بی ارج و قرب ملک بی سامان فوتبال اين ديار؟
                                                                       ***

لیگ با آدم‌های تاریخ مصرف گذشته و ورشکسته + ارسال 24 ورزشی

چه کاشته ایم که حالا به وقت درو زمین را اینگونه خالی می بینیم؟ اینگونه کار نشده و شخم نخورده، زمینی  که آبستن هيچ شگفتی و رخداد و خوشداد نیست قرار است چه باری دهد؟ کدام میوه را، کدام محصول را، کدام بار را قرار بوده از این زمین درو کنیم که حالا زمین خالی و محصول به بار نیامده، اینگونه دارد توی ذوقمان می زند؟ پاسخي نداريم ...

نمي دانيم و خود را به دانستن مي زنيم بلكه اندكي از داغ اين درد را بكاهيم. ليگ را نگاه مي كنيم و حرص مي خوريم. سكوهاي خالي، بازيكنان پا به سن گذاشته، بازي هاي بي كيفيت، پاس هاي پر اشتباه، بازي هاي محتاطانه، گل هاي  زده اندك، شور و هيجان در حد صفر. مي رسيم به رسانه ها و مي بينيم آنجا هم خبري نيست از هيچ چيزي كه كمك كند به بهبود ... به پيشرفت ... به توسعه ... به ليگ هاي پايه مي رسيم و مي بينيم كه خبري نيست از اتفاقي كه همه گير باشد و خوشحال كننده. ..تك حركت هاي خوب ديمي هستند و زود هم گم می شوند در لا به لای هیاهوی اخبار بی پایه و اساس و پرغوغايی که از این تیم ها می شنویم. خبری نیست در این لیگ گرانقدر و گران قیمت.

اگر پدیده ای رو شده دستکم دو سال از زمانی که می شد برای نخستین بار به او فرصتی را داد که امروز، گذشته. اگر باشگاهی مثل سایپا روی جوان هایش سرمایه گذاری می کند یا در تیم های پایه اش موفقیت هایی به دست می آورد، رسانه ها نمی بینند. اگر استقلال و پرسپولیس روی تیم های پایه خود هیچ کاری نمی کنند هم رسانه ها نمی بینند. رسانه های ما عمدتا نمی بینند. آخرین بار که در نوشته ای، چیزی خواندی که به چشم خودت نیامده بود و به عقل خودت نرسیده، کی بود؟ آخرین بار که نوشته ای خواندی و با خواندنش چیز جدیدی یاد گرفتی، کی بود؟ آخرین بار که از یک فوتبال ایرانی لذت بردی، کی بود؟ آخرین بار که یک فوتبالیست ایرانی با یک حرکت فنی به تحسین وادارت کرد، کدام وقت بود؟
                                                                       ***
گمشده فوتبال ایرانی واژه خوشایند لذت است. لذت برای ما کلمه ممنوعه ای شده که از بکار بردنش می هراسیم. انگار کار به جایی رسیده که هر آنچه از خوشی در فوتبال سراغ داریم به ما ممنوع است. سکوهای پر ممنوع! فوتبال تماشاگرپسند ممنوع! دریبل و تکنیک و نمایش هنرهای انفرادی ممنوع! لیگ خشکسالی خورده ما پس باید این دل تشنه را با چه چیزی سیراب کند؟

لیگ با آدم‌های تاریخ مصرف گذشته و ورشکسته + ارسال 24 ورزشی

دوستی خبر می داد که بلیت های هشتاد هزار تومانی سینما ها و پردیس ها برای پخش مستقیم فینال لیگ قهرمانان اروپا در سه روز به فروش کامل رسیده. چرا بلیت های هشت هزار تومانی و ده هزار تومانی ورزشگاه آزادی ما حتی به مرز نیمه فروش رسیدن نمی رسد؟ دلیلش این است که جنسی که در ورزشگاه آزادی دست مردم می دهیم، از جنس همان ساندویچ های کالباسی است که به خوردشان داده ایم.

فوتبال ما حتی پس از حرفه ای شدن همچنان در شعائر خود آماتور مانده. همان ساندویچ های کالباس مارتادلای زمان بازی کردن علی پروین را داریم به خورد مردم می دهیم. همان بستنی های آلاسکای غیر استاندارد زمان دروازه بانی مرحوم حجازی در ورزشگاه های ما سرو می شوند. همان لواشک ها و پیراشکی ها و پرچم های عهد عتیق است که در کناره های ورودی شرقی به فروش می رسد.
بعد از حرفه ای شدن فوتبال هنوز درمانده ایم از اینکه در چهار گوشه ورزشگاه دستکم چهار تا تیر و تخته سر هم کنیم تا دستفروش های آزادی دستکم شخصیتی پیدا کنند و جنس ها را از روی زمین خاک و خلی جمع کنند. ظاهر لیگ حرفه ای شده اما همه چیزهایی که می توانی از کنه آن پیرامون شخصیت مسابقات قضاوت کنی مانده اند در عصر شاه وزوزک! چرا؟
                                                                      ***
قصه لیگی که بسر رسید، قصه لذت های ممنوعه ای است که از خود دریغ کرده ایم. اگر تماشاگر استقلال دل بسته به گل های عنایتی، باید از این دلبستگی محروم بماند. اگر علی کریمی محبوب سکوهای سرخ است و فرهاد مجیدی دل داده سکوهای آبی، باید هر دو سکو دور بمانند از تماشای ساعد سیمین ساق ساقی جرعه های تکنیک و هیجان. اگر دل سکوهای تبریز با تونی اولیویراست، اول باید مجید جلالی را به پای آن سکوها قربانی کنیم و بعد در روزهای آخر با بازگرداندن آنکه اخراجش کرده بودیم، قهرمان توده به هیجان درآمده شویم.

این رسم فوتبال از راه به بیراهه خزیده ماست که دارد خوشی ها و خوشی آفرین ها را یکی از پس دیگری از مردمانش می ستاند تا همه را روانه منزل کند. تا ما بمانیم و سکوها ... تا ما بمانیم و دیدن مدینه فاضله دوران کودکی که اینگونه در غبار فراموشی از یاد رفته. برق شیرازها را نابود می کنیم تا کار فجر سپاسی ها به پلی آف بکشد. ابومسلم ها را به مسلخ می بریم تا از خاکسترش ققنوس وار پدیده ای بیرون بیاید که هویتی ندارد.

 قصه فوتبال ایرانی و لیگ برتر ما در فصلی که گذشت همین بود ... محو شدن اقتدار باقیمانده علی دایی در دعواهای بی پایانش با زمین و زمان ... از دست رفتن همان آبروی باقیمانده علی پروین ... به گل نشستن کشتی امیر قلعه نویی که سکان آبروی خود را به دست دوستانی داده که در خواب با تخته سنگ صورتش را نشانه رفته اند ... زوال تدریجی علی فتح اله زاده به عنوان آخرین مدیران باشگاهی با تجربه فوتبال ... به هدر رفتن سیدمهدی رحمتی و هادی عقیلی و حالا مجتبی جباری در گرداب منیت خود و در مرداب غرور یک سرمربی پرتغالی که انگار هیچ بزرگتری دور و برش نیست که به وقت ضرورت دستش را بگیرد و با عتاب به او بفهماند که سرمایه های این ملک را اینگونه نباید پای یک بگو مگوی مختصر بر باد داد ... نکونام کجاست؟ پژمان منتظری را کجا فرستادیم در میانه های راه؟ این لیگ قطر از کجا مثل دزد شبرو با چراغ آمد و گزیده برد کالاهای ما را؟ القادسیه کجای فوتبال آسیاست که کاپیتان تیم ملی ایران باید تبعید خود خواسته به آنجا را تحمل کند تا قیافه رفقای امیر قلعه نویی را تماشا نکند؟ من و شما کجای این قصه ایم؟
                                                                 ***
این داستان فوتبال ماست ... همیشه خدا در این فوتبال یک پای بساط لنگ است ... همیشه خدا هستند آدم هایی که بودنشان در گروی نبودن دیگرانی است که اگر کنار هم باشند چرخ این فوتبال روانتر می چرخد ... با این همه نوستالوژی فوتبال روزگار کودکی من، به یاد آورد که حتی در لیگ حرفه ای هم همیشه خدا یک پای بساط لنگ است ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    با شکست و حذف سپاهان ناکامی های فوتبال ایران در سال93 به عدد 3 رسید خداکه تا سه بشه تموم بشه
  • ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    هر سه در عربستان حذف شدن این خیلی معنی داره
  • ناصر ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    3 باشگاه ایرانی در عربستان حذف شدن عربستانی که 8 ساله به جام جهانی نرفته فقط کافیه صداوسیما سانسور رو بزاره کنار و بازیهای حساس لیگ و جام حذفی لیگ های عربستان قطر امارات کره ژاپن استرالیا رو پخش کنه تا مردم ایران بفهمن که دوتا پیروزی و استقلال و داربی هایی که به آنها دل خوش هستن چقدر با سطح اول حتی فوتبال آسیا و نه جهان فاصله دارن فقط سطح تصویربرداری و کیفیت زمین استادیوم و بازیکنان کاملا متفاوته کشوری که نمی تونه یک بازی رو HD پخش کنه چرا اصرار داره ورزش حرفه ای داشته باشه؟؟
  • مهسا ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    300 میلیارد تومن در سال در 10 سال گذشته در فوتبال هزینه شده خروجی اون چی بوده؟ این پول اگر در والیبال فوتسال کشتی دومیدانی ورزشهای پایه و..هزینه میشد بهتر نبود؟
  • نصیر ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    بهتره از خواب خرگوشی بیدار شیم شرق آسیا دیروز از ایران جلو زد اعراب امروز ما هستیم که 20ساله داریم درجا می زنیم وقت کافیه کیفیت بازی در داخل ایران رو با این کشورها مقایسه کنیم داخل ایران فقط زیر توپ زدن از دفاع و سانتر و ضربه سر و گل این کشورها بازی روی زمین تک ضرب سرعتی و تکنیکی با درصد پاس سالم بسیار بالا و دوندگی بالای 9 کیلومتر همین الهلال عربستان با منچستر یونایتد بازی دوستانه می کنه مساوی می کنه العین السد و الجزیره امارت وقطر همین پارسال در بازیهای دوستانه چندتا تیم دسته اولی بوندس لیگا و اسپانیا رو بردن فوتبال آسیا به شدت پشرفت کرده ولی ما مدام پیشرفت نکردن و درجا زدن خود را داریم توجیه می کنیم همین بحرین پارسال دوبار ژاپن رو در مقدماتی جام جهانی برد با این سرعت پیشرفت شرق آسیا و اعراب هیچ بعید نیست چهار یا هشت سال دیگه آسیا در بین هشت تای اول جهان تیم داشته باشه و ما در حال تو سر هم زدن به خاطر 4 تا پیرمرد 35 ساله توی استقلال و پیروزی... شرم آوره
  • کارشناس فوتبال ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    سالهاست هر سال همین شکست ها رو میاریم کلی هم جلسه و مناظره آسیب شناسی و...ترتیب می دیم آخرش با یک جرقه و چندتا برد همه چی فراموش می شه فعلا هم همه در باد جام جهانی هستن که کاملا شانسی یک بازی دفاعی و یک طرفه در کره رفتیم بعد هم یک تیم ملی و لیگ پیر می مونه روی دستمون توی کشورهای دیگه با نصف این شکست کلا کل سیستم عوض میشه اینجا تنها چیزی که عوض میشه یادم نمیاد چی هست!! سیستم فوتبال ما از پایه مشکل داره فعلا بهانه آقایون شده تحریم مثلا 3 سال پیش که تحریم بانکی و نفتی نبودیم فوتبال ما خوب بود...یادمه اون موقع بیشتر به کره و ژاپن می باختیم....چرا سال 2010 جام جهانی نرفتیم؟ مشکل ما ریشه ای تر از این حرف هاست
  • دکتر ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    مردم رو نمی شود فریب داد آفرین به مردم باهوش ایران که فوتبال بی کیفیت و پر حاشیه داخلی رو گذاشتن کنار و دیگه به ورزشگاه ها نمی یان البته فهمیدن رسانه های قلم به دست هم مثل همان مربیان تاریخ مصرف گذشته دست کمی از اون فوتبال آماتوری و نه چندان کم فساد ایران ندارن
  • امیر ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    " آخرین بار که از یک فوتبال ایرانی لذت بردی، کی بود؟ آخرین بار که یک فوتبالیست ایرانی با یک حرکت فنی به تحسین وادارت کرد، کدام وقت بود؟" جز جنگ اعصاب و حرص خوردن روی یک فوتبال کند بی کیفیت و پر از اشتباه و پر اعتراض چیزی از فوتبال ایرانی نمی بینم
  • کارشناس فوتبال ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    تاریخ مصرف مربی های سنتی.سالهات تمام شده....فقط به زور ما تماشاگرداریم ما تیم بزرگی هستیم دارن رانت می گیرن و می برن
  • مهندس ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    فوتبال ایران گندابی شده بود که آسیا دست اون رو کرد الآن باید این گنداب تصفیه بشه و لجن های اون از بین بره
  • حاج رضایی ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    شرمنده ولی شما هم که فقط بلدین همه رو مقصر کنید جز خود متهم می گن چرا قتل کردی تمام زمین و زمان رو مقصر عنوان می کنه جز خودش واقعا الان برای خیلی از جوان های دماغ عملی ما فوتبالسیت شدن بیشتر مهمه یا یک سری چیزهای دیگه؟؟ یک واقعیتی وجود داره و اون اینکه نسل های جدید ایران خیلی بیشتر دنبال خوش گذرانی لذت گرایی لحظه ای رفاه و تنبلی هستن اکثر اونها اصلا دوست ندارن مثل پدران و پدربزرگهای خود روزی 14 ساعت کار سخت کنن یا 14 ساعت تمرین سخت کنن آنها اصلا دوست ندارن از خیلی از لذت های جنسی جسمی و...بکنن تا زندگی سالمی داشته باشن انرژی شون تخلیه نشه برای تمرین و مسابقه شب ها سر ساعت بخوابن و در گرداب معضلات این فسادها و حاشیه ها درگیر و غرق نشن..... فقط کافیه به پایین آمدن شدید آمار ازدواج و بالا آمدن شدید آمار تجاوزها و...نگاه کنید متوجه می شید این نسل از روی همه ما عبور خواهد کرد و همه ما رو در گوشه خانه سالمندان با همه ارزش ها هنجارها فرهنگ ها و غرورها تنها خواهد گذاشت و خواهد رفت کانادا ترکیه و....
  • ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    غرور ملی نسل های جدید چندساله خیلی با این فوتبال شکسته شده کشورهایی که هیچی ندارن با این فوتبال چنان خودنمایی می کنن که انگار جنگ جهانی رو بردن..... این خودباختگی ها در دیگر بخش ها هم خودشو نشون داده....... کلا ملت وا دادن
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    عربستان که سهله منتظرباش با این ییسفدراسیونی که داریم امارات هم آرزوی ما بشه
  • همایون ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اولا فوتبال ما فقط پول گرفتن توش حرفه ای شده ن چیز دیگه تیم ملی هم فقط با چاشنی شانس بسیار زیاد صعود کرد و الا اگه حتی یکی از موقعیت های کره جنوبی گل شده بود الان جام جهانی نبودیم جاک جهانی رفتنمونم چه فایده ای داره آخه فقط این که سه بازی کنیم و برگردیم همون نرفتنش بهتره حرفه ای بودن رو باید از کره و ژاپن یاد گرفت به اونا می گن حرفه ای
  • مازندرانی ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    چه ربطی داره تیم ملی به لیگ داره. ترکیه هم 12 ساله نرفته جام جهانی
  • مازندرانی ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    دربرابر هزینه هایی که کشورهای دیگه آسیایی کردن هیچه
  • سید محمد جواد ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    بفرمایید اگر در دانشگاه خرج میشد چه میشد؟ بنده و دوستانم در دانشگاه شریف ، پروژه ای را که بازگشت سرمایه آن میلیاردی بود را به خاطر اینکه کسی از ما به اندازه 100 میلیون حمایت نکرد، گذاشتیم کنار... الان هم سربازیم و در حال خدمتی به مملکت هستیم که لااقل به فوتبال شرف دارد...
  • مازندرانی ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    خرداد پارسال
  • اصغر ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    متاسفانه فوتبال ما شده عین سریالهای آبکی تلویزیون یک نگاه به نفرات بکار گرفته شده بیندازید همه پیر وپاتال وازرده خارج علی کریمی پژمان نوری آندرانیک نکونام رحمتی وووو....سریالها هم همینطور یک لشگر آدم برای یک سریال همه پیر وپاتال واز کار افتاده اتفاقا این دو صنف بازیگر در دستمزدها هم مشترکند ارقام نجومی درفدراسیون همان کارکنان قدیمی وبازنشسته دادگستری هنوز تصمیم گیرنده اند اگر بخواهیم فوتبال خوب داشته باشیم حداقل دو سال کلیه لیگها را تعطیل وپولش را صرف نوجوانان از سطح دبستان بکنیم
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    ترکیه چه ربطی به ایران داره فقط باشگاه فنرباغچه ترکیه سالی 150 میلیون یورو درآمد داره چند برابر کل لیگ ایران اورپا خودش جام جهانیه
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اون کشورهای دیگه 100 برابر هم در علم صنعت اقتصاد فناوری های های تک استراتژیک و..هزینه می کنن بودجه نظامی عربستان 50 میلیارد دلاره بیش از 100 برابر بودجه ایران دلیل نمیشه وقتی کشور در این وضع اقتصادی و تهدید نظامی هست در بخش های کاملا بی خود ول خرجی کنیم کره شمالی یک لیگ نداره
  • مازندرانی ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    جام جهانی رو با جام یوفا یکی نکن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس